Mesologie
Zakelijke informatie
Algemeen
Mesologen die zijn geregistreerd in het Register voor Mesologie hebben een intensieve opleiding afgerond en volgen doorlopend bijscholingen, zodat patiënten verzekerd zijn van hoogwaardige zorg.
Opleiding en Kwaliteit Sinds 1991 wordt Mesologie onderwezen aan de Academie voor Mesologie, een beroepsopleiding van 5 tot 6 jaar. Deze opleiding biedt een solide theoretische basis, met veel aandacht voor praktijk en practicum. Alleen degenen die deze opleiding succesvol afronden, kunnen worden geregistreerd in het Register voor Mesologie.
Beschermde Naam Mesologie® is een beschermd beroep, wat betekent dat zowel de titel als de beroepsregels onder bescherming staan voor beroepen onder artikel 3 en 34. De titelbescherming van Mesologie biedt kwaliteitsgarantie voor zowel patiënten als therapeuten. De organisatie en reglementen van Mesologie worden hoog gewaardeerd, ook door de Consumentenbond, en vormen een betrouwbare keuze binnen de alternatieve zorg.


Sinds 25 mei 2018 verordent de wet dat er een op schrift gestelde behandelovereenkomst getekend moet worden door de patiënt, tijdens het eerste consult.
Bij het behandelen van kinderen tot 16 jaar hebben mesologen toestemming van beide ouders (of verzorgers/voogd) nodig. Voor kinderen tot 12 jaar dienen beide ouders toestemming te geven, ook als u gescheiden bent. Voor kinderen tussen 12 en 16 jaar beslissen de ouders en het kind samen, terwijl het kind het laatste woord heeft.
Deze toestemming geldt tot het moment dat deze wordt ingetrokken of tot het moment dat de behandeling wordt beëindigd. Dit formulier wordt u toegestuurd en dient voor (of tijdens) het eerste consult getekend te zijn.
Als er een klacht is, wordt u verzocht om dit zo snel mogelijk met de mesoloog te bespreken om tot oplossing te komen. Mocht dat niet lukken, dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze zal proberen te bemiddelen en te zoeken naar een oplossing.
U kunt contact opnemen met Quasir, Expertisecentrum Klachten en Calamiteiten Zorg.
E-mail: bemiddeling@quasir.nl
Indien de klacht toch niet naar tevredenheid kan worden opgelost, kunt u zich wenden tot de geschillencommissie. Dit is een onafhankelijke partij en gespecialiseerd in de complementaire zorg.
De uitspraak van de commissie is bindend voor beiden partijen.
Een geschil indienen kost 50,-
Binnen zes maanden na indiening doet de commissie uitspraak over de klacht. Zie verder op zorggeschil.nl
Als er sprake is van een ernstige klacht, dan kan de klachtenfunctionaris adviseren om de klacht neer te leggen bij TCZ.
Het TCZ bestaat uit het College van Toezicht en het College van Beroep.
De klachtenfunctionaris kan u hier verder bij begeleiden.